Notice: Only variables should be assigned by reference in /home/oda/oda.hveem.no/wp-content/object-cache.php on line 30

Notice: register_sidebar vart oppkalla på feil måte. Ingen id var definerte i argument-arrayen for sidekolonna «Sidemeny 1». Fell tilbake til «sidebar-1». Sett id til «sidebar-1» manuelt for å få vekk denne meldinga og beholde innhaldet i sidekolonna. Sjå Feilsøking i WordPress for meir informasjon. (Denne meldinga vart lagd til i versjon 4.2.0.) in /home/oda/oda.hveem.no/wordpress/wp-includes/functions.php on line 3853
Filmmusikk, kjenslemessig fyll eller forteljar? » Synestetisk design
august 10, 2010 Off

Filmmusikk, kjenslemessig fyll eller forteljar?

By in Teori

Den måde at tænke musik og billeder på forudsætter at billedet såvel som musikken besidder en fast forankret semiotisk betydning, der så kan støde sammen med hinanden og skape ny mening.

(Langkjær)

Kom over ein artikkel om filmmusikk, som handlar om diskrimineringa av lyden si rolle i film, og at me kanskje ikkje utnyttar potensialet til det fulle.

Les artikkelen av Siss Vik her.

Utdrag frå artikkelen:

Musikk er et enestående tegnsystem i kraft av sin universalitet og retoriske påvirkningskraft. Den har bredere appell enn et konvensjonelt tegnsystem som språket, og kan ofte lettere formidle sjelsliv enn hva bildenes positive visuelle representasjon kan. I det nedenstående skal vi se hvordan musikkens særegenhet kan utfylle og tilføre filmens fortellingsmåte, både som beskrivelse og fortelling.
Men når musikk blir satt til bevegelige bilder, får den i nye betydninger fordi det oppstår en ny, audio-visuell tegntype. Det blir stadig påpekt at når musikk settes til film, spiller den automatisk annenfiolin til det sterkere visuelle inntrykket. Imidlertid blir ikke musikken «borte», men utgjør nå en del av et særegent tegn, hvor den konstant styrer bildenes betydning. Om en scene oppfattes som skummel eller komisk, er i mange tilfeller helt avhengig av musikksettingen.
Denne effekten er kjent som kontrapunktisk eller paradoksal musikksetting, idet den hviler på et motsetningsforhold mellom musikkens og bildenes betydning. Langkjær mener at «den måde at tænke musik og billeder på forudsætter at billedet såvel som musikken besidder en fast forankret semiotisk betydning, der så kan støde sammen med hinanden og skape ny mening. [Dog] …er det næppe noget betydningsproducerende tegnsystem eller sprog der besidder nogen form for entydighet.» (Langkjær, 1996, s. 71-72)
– – – –
Eg sjølv har irritert meg mange nok gongar over dårleg filmmusikk som er meir distraherande enn forteljande. Lyd er eit av dei sterkaste mediene, ein kan ikkje lukke igjen«»

Tags:

Comments are closed.


Warning: Parameter 1 to W3_Plugin_TotalCache::ob_callback() expected to be a reference, value given in /home/oda/oda.hveem.no/wordpress/wp-includes/functions.php on line 3525